Vejrtrækning

Bevidst vejrtrækning

At trække vejret bevidst, betyder at blive klar over, hvordan du trækker vejret.  Vejrtrækningen foregår automatisk, du tænker ikke over at du skal ånde ind og ånde ud, det er en selvstyrende funktion, som er knyttet til dit nervesystem. Da vejrtrækningen er knyttet til nervesystemet, kan vejrtrækningen ændre sig afhængig af hvilken situation du står i, de påvirkninger du får fra omverdenen ændrer din vejrtrækning. Hvis du er i ro, har du en form for vejrtrækning, som kan være dyb, og fylde lungerne med ilt, modsat hvis der er fare på færde eller du skal skynde dig, bliver vejrtrækningen overfladisk og ryger op i brystet, og du bruger kun den øverste del af lungerne, når du trækker vejret, dit nervesystem går i kamp/flugt mood, du er således i stand til at handle på den fare, der er foran dig. Hvis du ikke for nulstillet dit nervesystem igen, vil du konstant gå rundt med en overfladisk vejrtrækning, hvor kroppen ikke får ilt nok, dette kan resultere i en stiv og lukket krop med ømme muskler, en krop hvor du ikke kan mærke dig selv og på sigt bliver kroppen modtagelig for sygdom.


Du er født smidig og ved bevidst at bruge vejrtrækningen, kan kroppen genfinde sit optimale vejrtræknings mønster, resultatet er en smidig krop i balance samt en krop hvor du er i stand til at mærke dig selv både fysisk og psykisk.

“Åndedrættet er den bro, der forbinder livet med bevidstheden, forener kroppen med tankerne”.
Thich Nhat Hanh

Workshops 2020

Træn dit grundåndedræt med bevidst vejrtrækning .

At trække vejret bevidst, betyder at blive klar over, hvordan du trækker vejret. Vejrtrækningen foregår automatisk, du tænker ikke over at du skal ånde ind og ånde ud, det er en selvstyrende funktion, som er knyttet til dit nervesystem. Da vejrtrækningen er knyttet til nervesystemet, kan vejrtrækningen ændre sig afhængig af hvilken situation du står i, de påvirkninger du får fra omverdenen ændrer din vejrtrækning. Hvis du er i ro, har du en form for vejrtrækning, som kan være dyb, og fylde lungerne med ilt, modsat hvis der er fare på færde eller du skal skynde dig, bliver vejrtrækningen overfladisk og ryger op i brystet, og du bruger kun den øverste del af lungerne, når du trækker vejret, dit nervesystem går i kamp/flugt mood, du er således i stand til at handle på den fare, der er foran dig. Hvis du ikke får nulstillet dit nervesystem igen, vil du konstant gå rundt med en overfladisk vejrtrækning, hvor kroppen ikke får ilt nok, dette kan resultere i en stiv og lukket krop med ømme muskler, en krop hvor du ikke kan mærke dig selv og på sigt bliver kroppen modtagelig for sygdom.

På disse workshops lærer du at regulere dit åndedræt og lærer hvad et dybt grundåndedræt betyder for din krop. Vi starter med at varme kroppen op og bevæger os stille og roligt ned i kroppen og løsner op for de spændinger vi måtte have ved hjælp af åndedrættet.

Du er født smidig og ved bevidst at bruge vejrtrækningen, kan kroppen genfinde sit optimale vejrtræknings mønster, resultatet er en smidig krop i balance samt en krop hvor du er i stand til at mærke dig selv både fysisk og psykisk.

Hvordan foregår det Vi mødes og træner de samme øvelser 4 gange, da kroppen på denne måde bliver tryg i træningen, og begynder at give sig.

Du har løstsiddende tøj på, og det er godt at medbringe en flaske vand. Du medbringer desuden din egen yogamåtte.

Prisen for alle 4 gange er 490,- kr. som indbetales på mobilpay 30499392, og du er endelig tilmeldt når du har betalt og sendt mig en SMS med dit navn på og hvilken workshop du ønsker at deltage i på tlf. 30499392.

Det foregår i Forum Faaborg sal 4 på 1 sal kl. 16-18.00 på følgende datoer:

Workshop 1: 11/9, 25/9, 9/10 og 23/10.

Workshop 2: 6/11, 20/11, 4/12 og 18/12.

Lær at smidiggøre din diafragma og forløse psoas.

Er du stresset, angst eller påvirket af traumer?

Har du svært ved at mærke dig selv?

Bliver du let påvirket af andre og har svært ved at mærke dine grænser?

Har du smerter i nakke, mave eller lænd?

Det kan skyldes at din diafragma og psoas er anspændte, og er disse muskler spændte og stive bliver åndedrættet påvirket og giver en overfladisk vejrtrækning. Ved bevidst at bruge dit åndedræt kan du påvirke musklerne til at slippe deres anspændthed.

På denne workshop arbejder du med at få kontakt til psoas, få smidiggjort diafragma og få lukket op i kroppen, så vejrtrækningen kan foregå flydende og frit. Når du har en dyb og fri vejrtrækning mindskes stress niveauet i kroppen, du kan mærke dig selv og dine egne grænser, og gamle traumer, chok mm. begynder at blive opløst og smerter forsvinder, da kroppen kommer i balance.

Diafragma bliver også kaldt åndedræts musklen og ligger som en hel kuppelformet muskel bredt ud under dine ribben i bunden af brystet og er skillevæg til mavens hulrum. Hver gang du trækker vejret bruger du din diafragma. Hvis du har en overfladisk vejrtrækning bliver diafragma stiv, dette betyder at du får lukket af for mellemgulvet og gennemstrømningen i kroppen bliver nedsat, dette kan skabe ubalancer i kroppen, og du får svært ved at mærke dig selv.

Psoas musklen er hoftens vigtigste bøjemuskel, og det er den der forbinder overkrop med underkrop. Psoas kaldes også sjælens muskel idet der lagres gamle uforløste følelser som chok, traumer og stress i musklen, og ved at arbejde med Bevidst Vejrtrækning forløser du de gamle lagrede følelser og på den måde bygger du bro mellem det bevidste og det ubevidste sind. Når psoas giver slip kan det vise sig som rystelser i kroppen, da nervesystemet begynder at afbalancere sig selv.

Psoas er ansvarlig for at holde dig oprejst, den stabiliserer rygsøjlen og sørger for, at du kan løfte benene og bevæge dig omkring. Mange smerter I lænd, hofter (stive), mave, underliv, knæ mm. stammer ofte fra Psoas musklen, som enten kan være for stram, anspændt eller af andre årsager ikke fungerer optimalt.

Psoas og diafragma er tæt forbundet med hinanden, de hæfter begge fast på din rygsøjle så har du smerter i kroppen eller er i en form for stress tilstand er der god grund til at afspænde din Psoas, da spændinger her hænger uløseligt sammen med din diafragma og din måde at trække vejret på. Når diafragma begynder at blive blød løsnes psoas lige så langsomt.

Vi arbejder med at
Varme kroppen op og få vejrtrækningen helt ned i maven

Herefter begynder vi at smidiggøre hofterne via vejrtrækning og blide bevægelser i kroppen

Dernæst laver vi øvelser med fokus på diafragma, som er vores vejrtræknings muskel

Til sidst i workshoppen laver vi vejrtræknings øvelser til forløsning af psoas musklen.

Der vil være en pause på ca. 15 min. halvvejs i workshoppen.

Hvordan foregår det

Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand. Vi mødes i Forum Faaborg. Det koster 400,- kr. at deltage på 1 workshop af 3 timers varighed og du betaler på Mobilepay 30499392. Du er endelig tilmeldt, når du har betalt og sendt mig dit navn og tlf. nummer samt hvilken workshop du ønsker at deltage i på tlf. 30499392.

3 workshops

  1. Lørdag d. 26/9 kl. 12.30 – 15.30
    Forum Faaborg sal 3.
  2. Lørdag d. 17/10 kl. 12.30 – 15.30
    Forum Faaborg sal 3.

  3. Lørdag d. 14/11 kl.  12.30 – 15.30
    Forum Faaborg sal 3.

Om underviseren.

Cassandra Marian Larsen er autoriseret Body SDS behandler og har arbejdet som kropsterapeut siden 2013, og har igennem behandlinger arbejdet med vejrtrækningens betydning. Cassandra har i en periode på 8 år afholdt kurser i Spanien omkring kost, træning og psyke samt vejrtrækningens betydning for kroppens velbefindende og sundheds tilstand. Hun har i 2018-2020 uddannet sig til ”Bevidst Åndedrætstræner” hos Lotte Larsen, og har mere end 100 timers uddannelse i Bevidst Vejrtrækning. 

Jeg glæder mig til at møde dig
Kærlig hilsen
Cassandra Marian Larsen