Vejrtrækning

Bevidst vejrtrækning

At trække vejret bevidst, betyder at blive klar over, hvordan du trækker vejret.  Vejrtrækningen foregår automatisk, du tænker ikke over at du skal ånde ind og ånde ud, det er en selvstyrende funktion, som er knyttet til dit nervesystem. Da vejrtrækningen er knyttet til nervesystemet, kan vejrtrækningen ændre sig afhængig af hvilken situation du står i, de påvirkninger du får fra omverdenen ændrer din vejrtrækning. Hvis du er i ro, har du en form for vejrtrækning, som kan være dyb, og fylde lungerne med ilt, modsat hvis der er fare på færde eller du skal skynde dig, bliver vejrtrækningen overfladisk og ryger op i brystet, og du bruger kun den øverste del af lungerne, når du trækker vejret, dit nervesystem går i kamp/flugt mood, du er således i stand til at handle på den fare, der er foran dig. Hvis du ikke for nulstillet dit nervesystem igen, vil du konstant gå rundt med en overfladisk vejrtrækning, hvor kroppen ikke får ilt nok, dette kan resultere i en stiv og lukket krop med ømme muskler, en krop hvor du ikke kan mærke dig selv og på sigt bliver kroppen modtagelig for sygdom.


Du er født smidig og ved bevidst at bruge vejrtrækningen, kan kroppen genfinde sit optimale vejrtræknings mønster, resultatet er en smidig krop i balance samt en krop hvor du er i stand til at mærke dig selv både fysisk og psykisk.

“Åndedrættet er den bro, der forbinder livet med bevidstheden, forener kroppen med tankerne”.
Thich Nhat Hanh

Workshop

Bevidst Vejrtrækning 2020.

2 hold hver måned, med fokus på at få en krop i balance og genfinde dit optimale vejrtræknings mønster.

Føler du at du mangler indre ro og balance?
Har du smerter eller er du stresset?
Har du en længsel efter at genfinde dig selv?

Der er nok ingen af os der altid kan sige nej til det ovenstående, og grunden til at vi ikke kan det, er at vi i en eller anden grad er røget ud af balance i kroppen, uanset hvad der er årsag til det, så er der hjælp at hente i vores åndedræt, og det er det jeg gerne vil give dig med disse workshops, en mulighed for at komme i balance i kroppen, og muligheden for at opdage det og vende tilbage til balancen igen, når du går over dine egne grænser og kroppen bliver presset. 

Hvad er bevidst vejrtrækning?
Bevidst vejrtrækning giver dig muligheden for at få fokus på din indre tilstand af stress, smerter, indre uro og de følelser du ikke har lyst til at forholde dig til.
Bevidst vejrtrækning giver dig opmærksomhed på dit mest kraftfulde værktøj.

– Forskningen siger at til enhver følelse hører der sit eget åndedræt og ændrer du åndedrættet ændre du din følelsesmæssige tilstand.
– Kroppen lærer gennem nervesystemet. De fleste mennesker er styret af deres stressrespons fordi de har travlt og farer fra det ene til det andet, sover dårligt, glemmer at holde pauser, spiser dårligt mad osv. Men jeg kan lære dig at ændre denne tilstand gennem bevidst vejrtrækning.
– Med vejrtrækningsøvelser og blide bevægelser kan jeg lære dig at komme tilbage til dit sunde og optimale udgangspunkt, så du langt bedre kan håndtere din dagligdag.

Holdene er for alle

Der ønsker mere balance, ro og større kontakt til sin krop og dens budskaber.

På disse workshops varmer vi kroppen op og bevæger os stille og roligt ned i kroppen og løsner op for de spændinger vi måtte have ved hjælp af åndedrættet.

Du er født smidig og ved bevidst at bruge vejrtrækningen, kan kroppen genfinde sit optimale vejrtræknings mønster, resultatet er en smidig krop i balance samt en krop hvor du er i stand til at mærke dig selv både fysisk og psykisk.

Hvordan foregår det
Vi mødes og træner de samme øvelser 4 gange, så skifter vi og træner nogle nye øvelser, på denne måde bliver kroppen tryg i træningen, og begynder at give sig.

Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand. Du medbringer desuden din egen yogamåtte.

Prisen pr. gang er 150 kr, som indbetales på mobilpay 30499392 og du er endelig tilmeldt når du har betalt og sendt mig dit navn og hvilken workshop du ønsker at deltage i på tlf. 30499392.

Der er 2 workshops hver måned med et begrænset antal pladser, så tilmelding er nødvendig.
Det foregår i Forum Faaborg sal 4 på 1 sal kl. 16-17.30

Datoerne er følgende:
D. 17/1, 31/1, 14/2, 28/2, 13/3, 3/4, 24/4, 7/5, 20/5, 5/6 og 19/6-2020

Lær at smidiggøre din diafragma og forløse psoas.

Er du stresset, angst eller påvirket af traumer?

Har du svært ved at mærke dig selv?

Bliver du let påvirket af andre og har svært ved at mærke dine grænser?

Har du smerter i nakke, mave eller lænd?

Det kan skyldes at din diafragma og psoas er anspændte, og er disse muskler spændte og stive bliver åndedrættet påvirket og giver en overfladisk vejrtrækning. Ved bevidst at bruge dit åndedræt kan du påvirke musklerne til at slippe deres anspændthed.

På denne workshop arbejder du med at få kontakt til psoas, få smidiggjort diafragma og få lukket op i kroppen, så vejrtrækningen kan foregå flydende og frit. Når du har en dyb og fri vejrtrækning mindskes stress niveauet i kroppen, du kan mærke dig selv og dine egne grænser, og gamle traumer, chok mm. begynder at blive opløst og smerter forsvinder, da kroppen kommer i balance.

Diafragma bliver også kaldt åndedræts musklen og ligger som en hel kuppelformet muskel bredt ud under dine ribben i bunden af brystet og er skillevæg til mavens hulrum. Hver gang du trækker vejret bruger du din diafragma. Hvis du har en overfladisk vejrtrækning bliver diafragma stiv, dette betyder at du får lukket af for mellemgulvet og gennemstrømningen i kroppen bliver nedsat, dette kan skabe ubalancer i kroppen, og du får svært ved at mærke dig selv.

Psoas musklen er hoftens vigtigste bøjemuskel, og det er den der forbinder overkrop med underkrop. Psoas kaldes også sjælens muskel idet der lagres gamle uforløste følelser som chok, traumer og stress i musklen, og ved at arbejde med Bevidst Vejrtrækning forløser du de gamle lagrede følelser og på den måde bygger du bro mellem det bevidste og det ubevidste sind. Når psoas giver slip kan det vise sig som rystelser i kroppen, da nervesystemet begynder at afbalancere sig selv.

Psoas er ansvarlig for at holde dig oprejst, den stabiliserer rygsøjlen og sørger for, at du kan løfte benene og bevæge dig omkring. Mange smerter I lænd, hofter (stive), mave, underliv, knæ mm. stammer ofte fra Psoas musklen, som enten kan være for stram, anspændt eller af andre årsager ikke fungerer optimalt.

Psoas og diafragma er tæt forbundet med hinanden, de hæfter begge fast på din rygsøjle så har du smerter i kroppen eller er i en form for stress tilstand er der god grund til at afspænde din Psoas, da spændinger her hænger uløseligt sammen med din diafragma og din måde at trække vejret på. Når diafragma begynder at blive blød løsnes psoas lige så langsomt.

Vi arbejder med at
Varme kroppen op og få vejrtrækningen helt ned i maven

Herefter begynder vi at smidiggøre hofterne via vejrtrækning og blide bevægelser i kroppen

Dernæst laver vi øvelser med fokus på diafragma, som er vores vejrtræknings muskel

Til sidst i workshoppen laver vi vejrtræknings øvelser til forløsning af psoas musklen.

Der vil være en pause på ca. 15 min. halvvejs i workshoppen.

Hvordan foregår det

Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand. Vi mødes i Forum Faaborg. Det koster 490,- kr. at deltage på 1 workshop af 3 timers varighed og du betaler på Mobilepay 30499392. Du er endelig tilmeldt, når du har betalt og sendt mig dit navn og tlf. nummer samt hvilken workshop du ønsker at deltage i på tlf. 30499392.

3 workshops 

                                                                                                                                                               

1. Fredag d. 24/1 kl. 16.30 – 19.30     Forum Faaborg sal 3.                                         

 2. Fredag d. 21/2 kl. 16.30 – 19.30     Forum Faaborg sal 3. 

3. Fredag d. 20/3 kl.  16.30 – 19.30    Forum Faaborg sal 3.      

 

Slip din vrede i kroppen med bevidst vejrtrækning.

Vrede kan være mange ting, lige fra den helt ubevidste vrede der bliver undertrykt til den helt store eksplosion. Man kan være hidsig, ikke kunne styre sit temperament, bære nag, ikke tilgive, være bitter, syntes at det er andres skyld at det ikke går som man håbede på, være utilfreds…… find selv på flere udtryk

Uanset hvilken udtryks form vrede har, handler det dybest set om ikke at være i kroppen, ikke at være i kontakt med sine egne følelser, ikke kunne mærke sig selv og have svært ved at trække en grænse og sige fra. Der er lukket af for nogle områder eller måske for nogle oplevelser, som ligger et sted derinde og forstyrrer os og vores syn på verden. Den måde vi ser og oplever verden på, er præget af hvor meget eller hvad der ligger indeni, kort sagt der er en ubalance. Facts er at det der ligger gemt i kroppen styrer os, men vi kan vende det og vi kan slippe af med det.

Forskningen siger at til enhver følelse hører der sit eget åndedræt og ændrer du åndedrættet ændrer du din følelsesmæssige tilstand.

Vores vejrtrækning er styret af vores nervesystem, og hvis vi trækker vejret overfladisk, eller har en bryst vejrtrækning, så ligger vores nervesystem i fight and flight mood, eller sagt på en anden måde, så er vi i den sympatiske del af vores nervesystem, som fortæller os at der er fare på færde, og vi skal enten flygte eller slås, og vrede er lige præcis en fight/slås tilstand.

Når vi bevidst begynder at ændre vores vejrtrækning til at komme dybere ned i kroppen, begynder vi at blive bløde i kroppen, der kommer mere gennemstrømning og vores nervesystem bevæger sig over i den parasympatiske afdeling, hvor der er fred og ro, hvor vi ikke skal slås eller forsvare os selv hele tiden, og den ubalance der ligger i kroppen begynder at slippe og med den slipper vreden.

Når vi trækker vejret bruger vi diafragma, vores store åndedræts muskel, hvis vi har en overfladisk vejrtrækning trækker diafragma sig sammen og bliver stiv. Hver gang vi trækker vejret bevæger leveren sig, så den hjælper så at sige med til at have en god vejrtrækning. Hvis vi ikke får trukket vejret optimalt så betyder det at leveren bliver påvirket i negativ retning, og leveren er et udrensnings organ af både fysiske og psykiske ting. Leveren er et ”jeg” organ, når jeg er mig selv og udtrykker mig selv, mærker mig selv, så har leveren det godt, og hvis jeg ikke får udtrykt eller mærket mig selv, så lægger jeg låg på mig selv og der kan opstå en vrede (som kan være ubevidst) som påvirker leveren negativt.

Ved at trække vejret bevidst og samtidig lave øvelser der aktiverer vreden kan vi begynde at frigive det der har lagret sig som spændinger i vores krop og som ligger til grund for vreden, resultatet er mindre vrede og at man bliver bedre til at mærke sig selv, sine behov og grænser.

Forløbet henvender sig til alle der ønsker at få en større ro og kontakt til sin krop og dens budskaber.

Du lærer
– at håndtere dine følelser og vrede langt bedre end du har prøvet i mange år 

– at gå fra stressrespons til afslapningsrespons og på sigt lære dig at falde ned når du har været helt oppe at køre.

– at slappe af og komme ned i din krop, og mærke dine egne grænser.

Hvordan foregår det
Vi mødes og træner de samme øvelser hver gang, så kroppen bliver tryg i træningen.

Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand.

Vi mødes 3 fredage d. 17/4, d. 1/5 og d. 15/5 fra kl 16.30-19.00.

Det foregår i Forum Faaborg sal 3 på 1 sal.  Det koster 790,- kr. at deltage og betales på Mobilepay 30499392. Du er endelig tilmeldt, når du har betalt og sendt mig dit navn og tlf. nummer på 30499392.

Om underviseren.

Cassandra Marian Larsen er autoriseret Body SDS behandler og har arbejdet som kropsterapeut siden 2013, og har igennem behandlinger arbejdet med vejrtrækningens betydning. Cassandra har i en periode på 8 år afholdt kurser i Spanien omkring kost, træning og psyke samt vejrtrækningens betydning for kroppens velbefindende og sundheds tilstand. Hun har i 2018-2020 uddannet sig til ”Bevidst Åndedrætstræner” hos Lotte Larsen, og har mere end 100 timers uddannelse i Bevidst Vejrtrækning. 

Jeg glæder mig til at møde dig
Kærlig hilsen
Cassandra Marian Larsen