Vejrtrækning

Bevidst vejrtrækning

At trække vejret bevidst, betyder at blive klar over, hvordan du trækker vejret.  Vejrtrækningen foregår automatisk, du tænker ikke over at du skal ånde ind og ånde ud, det er en selvstyrende funktion, som er knyttet til dit nervesystem. Da vejrtrækningen er knyttet til nervesystemet, kan vejrtrækningen ændre sig afhængig af hvilken situation du står i, de påvirkninger du får fra omverdenen ændrer din vejrtrækning. Hvis du er i ro, har du en form for vejrtrækning, som kan være dyb, og fylde lungerne med ilt, modsat hvis der er fare på færde eller du skal skynde dig, bliver vejrtrækningen overfladisk og ryger op i brystet, og du bruger kun den øverste del af lungerne, når du trækker vejret, dit nervesystem går i kamp/flugt mood, du er således i stand til at handle på den fare, der er foran dig. Hvis du ikke for nulstillet dit nervesystem igen, vil du konstant gå rundt med en overfladisk vejrtrækning, hvor kroppen ikke får ilt nok, dette kan resultere i en stiv og lukket krop med ømme muskler, en krop hvor du ikke kan mærke dig selv og på sigt bliver kroppen modtagelig for sygdom.


Du er født smidig og ved bevidst at bruge vejrtrækningen, kan kroppen genfinde sit optimale vejrtræknings mønster, resultatet er en smidig krop i balance samt en krop hvor du er i stand til at mærke dig selv både fysisk og psykisk.

“Åndedrættet er den bro, der forbinder livet med bevidstheden, forener kroppen med tankerne”.
Thich Nhat Hanh

Workshop

Slip din stress i kroppen med bevidst vejrtrækning!

Er du stresset og savner indre ro?
Har du kroniske smerter?
Har du en længsel efter at genfinde dig selv?

Hvad er bevidst vejrtrækning?
Bevidst vejrtrækning giver dig muligheden for at få fokus på din indre tilstand af stress, smerter, indre uro og de følelser du ikke har lyst til at forholde dig til.
Bevidst vejrtrækning giver dig opmærksomhed på dit mest kraftfulde værktøj.

– Forskningen siger at til enhver følelse hører der sit eget åndedræt og ændrer du åndedrættet ændre du din følelsesmæssige tilstand.
– Kroppen lærer gennem nervesystemet. De fleste mennesker er styret af deres stressrespons fordi de har travlt og farer fra det ene til det andet, sover dårligt, glemmer at holde pauser, spiser dårligt mad osv. Men jeg kan lære dig at ændre denne tilstand gennem bevidst vejrtrækning.
– Kroniske smerter er svært at leve med, efterhånden trækker kroppen sig mere og mere sammen og det bliver svært at give slip og slappe af. Med vejrtrækningsøvelser og blide bevægelser kan jeg lære dig at komme tilbage til dit sunde og optimale udgangspunkt, så du langt bedre kan håndtere din dagligdag.

Forløbet henvender sig til dig med stress, uanset om du blot lige pt har for meget om ørerne eller er sygemeldt med stress, dig med kroniske smerter eller dig der ønsker at få en større ro og kontakt til din krop og dens budskaber.

Du lærer
– at håndtere dine følelser langt bedre end du har prøvet i mange år
– at gå fra stressrespons til afslapningsrespons og på sigt lære dig at falde ned når du har været helt oppe at køre pga travlhed mv.
– at slappe af og komme ned i din krop, så du kan lære at mærke hvornår du har fået nok og hvornår du kan gå lidt længere                                                                                                    

Hvordan foregår det
Vi mødes og træner de samme 5 øvelser hver gang, så kroppen bliver tryg i træningen.

Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand.

5 dage mødes vi i Forum Faaborg sal 3.  Det koster 950,- kr. at deltage og betales på Mobilepay 30499392. Du er endelig tilmeldt, når du har betalt og sendt mig dit navn og tlf. nummer på 30499392. Tilmeldingen er bindende og pengene refunderes ikke

Om underviseren.
Cassandra Marian Larsen er autoriseret Body SDS behandler og har arbejdet som kropsterapeut siden 2013, og har igennem behandlinger arbejdet med vejrtrækningens betydning. Cassandra har i en periode på 8 år afholdt kurser i Spanien omkring kost, træning og psyke samt vejrtrækningens betydning for kroppens velbefindende og sundheds tilstand. Hun har i 2018-2019 uddannet sig til ”Bevidst Åndedrætstræner” hos Lise-Lotte Larsen. 

Jeg glæder mig til at møde dig
Kærlig hilsen
Cassandra Marian Larsen

Hold 1. 5 tirsdage fra kl. 15-16.30.   D. 5/11, 12/11, 19/11, 26/11 og 3/12.

Hold 2. 5 fredage fra kl. 17-18.30.   D. 15/11, 22/11, 29/11, 6/12 og 13/12.

Lær at smidiggøre din diafragma og forløse psoas.

Er du stresset, angst eller påvirket af traumer?

Har du svært ved at mærke dig selv?

Bliver du let påvirket af andre og har svært ved at mærke dine grænser?

Har du smerter i nakke, mave eller lænd?

Det kan skyldes at din diafragma og psoas er anspændte, og er disse muskler spændte og stive bliver åndedrættet påvirket og giver en overfladisk vejrtrækning. Ved bevidst at bruge dit åndedræt kan du påvirke musklerne til at slippe deres anspændthed.

På denne workshop arbejder du med at få kontakt til psoas, få smidiggjort diafragma og få lukket op i kroppen, så vejrtrækningen kan foregå flydende og frit. Når du har en dyb og fri vejrtrækning mindskes stress niveauet i kroppen, du kan mærke dig selv og dine egne grænser, og gamle traumer, chok mm. begynder at blive opløst og smerter forsvinder, da kroppen kommer i balance.

Diafragma bliver også kaldt åndedræts musklen og ligger som en hel kuppelformet muskel bredt ud under dine ribben i bunden af brystet og er skillevæg til mavens hulrum. Hver gang du trækker vejret bruger du din diafragma. Hvis du har en overfladisk vejrtrækning bliver diafragma stiv, dette betyder at du får lukket af for mellemgulvet og gennemstrømningen i kroppen bliver nedsat, dette kan skabe ubalancer i kroppen, og du får svært ved at mærke dig selv.

Psoas musklen er hoftens vigtigste bøjemuskel, og det er den der forbinder overkrop med underkrop. Psoas kaldes også sjælens muskel idet der lagres gamle uforløste følelser som chok, traumer og stress i musklen, og ved at arbejde med Bevidst Vejrtrækning forløser du de gamle lagrede følelser og på den måde bygger du bro mellem det bevidste og det ubevidste sind. Når psoas giver slip kan det vise sig som rystelser i kroppen, da nervesystemet begynder at afbalancere sig selv.

Psoas er ansvarlig for at holde dig oprejst, den stabiliserer rygsøjlen og sørger for, at du kan løfte benene og bevæge dig omkring. Mange smerter I lænd, hofter (stive), mave, underliv, knæ mm. stammer ofte fra Psoas musklen, som enten kan være for stram, anspændt eller af andre årsager ikke fungerer optimalt.

Psoas og diafragma er tæt forbundet med hinanden, de hæfter begge fast på din rygsøjle så har du smerter i kroppen eller er i en form for stress tilstand er der god grund til at afspænde din Psoas, da spændinger her hænger uløseligt sammen med din diafragma og din måde at trække vejret på. Når diafragma begynder at blive blød løsnes psoas lige så langsomt.

Vi arbejder med at
Varme kroppen op og få vejrtrækningen helt ned i maven

Herefter begynder vi at smidiggøre hofterne via vejrtrækning og blide bevægelser i kroppen

Dernæst laver vi øvelser med fokus på diafragma, som er vores vejrtræknings muskel

Til sidst i workshoppen laver vi vejrtræknings øvelser til forløsning af psoas musklen.

Der vil være en pause på ca. 15 min. halvvejs i workshoppen.

Hvordan foregår det
Du har løstsiddende tøj på og det er godt at medbringe en flaske vand. Vi mødes i Forum Faaborg. Det koster 490,- kr. at deltage på 1 workshop af 3 timers varighed og du betaler på Mobilepay 30499392 / 30499698. Du er endelig tilmeldt, når du har betalt og sendt mig dit navn og tlf. nummer samt hvilken workshop du ønsker at deltage i på tlf. 30499392. Tilmeldingen er bindende og pengene refunderes ikke

2 workshops                                                                                                                                 

1. Fredag d.  8/11 kl. 17.00 – 20.00     Forum Faaborg sal 3.                                         

2.Torsdag d. 5/12 kl. 17.00 – 20.00    Forum Faaborg sal 2.

Om underviseren.
Cassandra Marian Larsen er autoriseret Body SDS behandler og har arbejdet som kropsterapeut siden 2013, og har igennem behandlinger arbejdet med vejrtrækningens betydning. Cassandra har i en periode på 8 år afholdt kurser i Spanien omkring kost, træning og psyke samt vejrtrækningens betydning for kroppens velbefindende og sundheds tilstand. Hun har i 2018-2019 uddannet sig til ”Bevidst Åndedrætstræner” hos Lise-Lotte Larsen. 

Jeg glæder mig til at møde dig
Kærlig hilsen
Cassandra Marian Larsen